In mijn vorige blog ging ik in op de planning en kosten van het laten maken van een jubileumboek of jubileummagazine. In deze blog laat ik zien hoe je de inhoud voor je jubileumboek kunt bepalen.
Veel bedrijven die een jubileumboek willen laten maken, hebben al een lijstje van onderwerpen liggen. Maar lang niet altijd is dit lang genoeg om een jubileumboek of jubileummagazine mee te vullen. De inhoud wordt onder meer bepaald door de keuze of je meer naar het verleden of meer naar het heden en de toekomst wilt kijken. In veel jubileumboeken wordt ingegaan op historische mijlpalen van een organisatie, brancheontwikkelingen, bijzondere gebeurtenissen en prestaties. Voor bedrijven die al wat langer bestaan (meer dan vijftig jaar) is dit vaak een logische keuze. De toekenning van een koninklijk predicaat weet iedere directeur zich nog wel te herinneren, persoonlijk of uit overlevering. Maar andere feiten die interessant zijn voor een jubileumboek kunnen weleens in de vergetelheid zijn geraakt.
Archiefwerk
Met mijn journalistieke achtergrond kan ik door het stellen van de juiste vragen in interviews met directeuren, oud-directeuren en medewerkers vaak boeiende of leuke onderwerpen boven water halen. Een middagje struinen in het archief met krantenknipsels, personeelskranten, relatiemagazines en foto’s levert vaak ook bruikbaar materiaal op. Dat leidt dan weer tot ‘o ja’-momenten bij medewerkers, waardoor nieuwe herinneringen boven komen, die vaak ook vermeldingswaardig zijn. Praten over moeilijke periodes is voor sommige bedrijfsleiders niet vanzelfsprekend, maar vaak ligt de kracht van een bedrijf dat al zo lang bestaat in de manier hoe ze problemen te boven zijn gekomen. En dat levert dan weer een prachtig verhaal op.
De kracht van het heden
Organisaties die minder dan vijftig jaar bestaan kunnen met dit soort materie niet altijd een boek vullen, of ze maken bewust de keuze om vooruit te kijken. Zo zegt Hans van Waveren, managing director van Districon, die in 2016 een jubileummagazine liet maken: ‘Wij wilden het veertigjarige bestaan van ons consultancybureau opluisteren met een jubileummagazine. Een magazine en geen jubileumboek, want “niemand” zit te wachten op een evaluatie van het verleden, terwijl “iedereen” interesse heeft in het heden en de toekomst.’ Een lange geschiedenis hebben is dus niet altijd een vereiste om een jubileumboek te kunnen maken; door in te springen op de actualiteit en vooruit te kijken naar de nabije toekomst, kan een jubileummagazine een waardevolle toevoeging zijn op de viering van een jubileum van minder dan pakweg 40-65 jaar.
Template biedt houvast
Indien gewenst stel ik voor organisaties die een jubileumboek willen laten maken een template op voor de briefings voor de artikelen. Als medewerkers ook zelf artikelen willen schrijven voor het jubileumboek of het jubileummagazine, komt dit goed van pas. In dit template staan namelijk ook mogelijke vragen die in het artikel beantwoord moeten worden en het doel van het artikel. Van Waveren deed hier zijn voordeel mee: ‘Aan de hand daarvan konden wij makkelijker bepalen wie we waarover aan het woord wilden laten. We hebben gekozen om vooral onze klanten te laten vertellen over ontwikkelingen in hun branches en vakgebieden. In kaderstukken belichtten we kort onze rol bij bepaalde vraagstukken.’ Het resultaat was een actueel magazine met een houdbaarheid van een paar jaar, waarin klanten en prospects van Districon konden leren van de verhalen van andere klanten en daarmee tegelijkertijd een breder beeld van het totale dienstenaanbod van het consultancybureau kregen.