Als het gaat om netwerken en acquisitiegesprekken is iedereen het erover eens dat je maar één kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. Online valt me iets anders op: ondernemers, vooral zzp’ers, investeren niet in een professionele website. Ze knutselen zelf iets in elkaar en laten een nichtje dat ‘goed is in taal’ de teksten schrijven of nakijken. Met hun amateuristisch ogende websites schrikken ze veel potentiële klanten af. Zonde, want met een professionele website trek je meer klanten.
Hoe groot is de kans dat een potentiële klant nog eens naar je site terugkomt als hij bij het eerste bezoek niet begrijpt wat je precies aanbiedt of waarin je je onderscheidt? Als hij niet meteen zoekt waar hij naar op zoek was? Of als hij de indruk krijgt op een website te zijn beland die qua look & feel lijkt op de al tien jaar niet gerestylede site van de lokale voetbalvereniging? Die kans is nihil. Uit onderzoek blijkt namelijk dat webbezoekers binnen 10 seconden beslissen of ze op je site blijven of niet. Als je site dus geen professionele indruk maakt, zal je potentiële klant niet terugkomen. Want wie wil nu zakendoen met een niet-professioneel overkomende consultant, trainer/coach of zorgverlener?
Van webbezoekers naar klanten
Professionele tekstschrijvers, webdesigners en webbouwers kunnen ervoor zorgen dat je webbezoekers ook klanten worden. In ieder geval vergroot je de kans daarop enorm als je zorgt voor een professionele website. Een houtje-touwtje-website kan de indruk wekken dat je het ondernemen niet zo serieus neemt. Een webbezoeker kan dan denken: als hij/zij niet investeert in een website, zoekt hij misschien toch nog naar een vaste baan en kan ik over een half jaar weer op zoek naar een nieuwe boekhouder, jurist, mediator… Een slordige website kan eveneens de indruk wekken dat je andere zaken misschien ook niet professioneel aanpakt. Zo kan het gebeuren dat je bij een netwerkbijeenkomst een goede indruk hebt gemaakt op een potentiële klant, maar dat hij als hij later je site bekijkt, denkt: toch maar niet, dit komt gewoon niet professioneel over.
Een professionele website overtuigt en wordt goed gevonden
Met een professionele website laat je zien dat je staat voor je producten of diensten. Een website met professionele teksten wordt langer bezocht en beter gelezen dan een site met teksten waarin je propositie niet duidelijk genoeg voor het voetlicht wordt gebracht. Een webbouwer en tekstschrijver kunnen er met de juiste techniek/opbouw en met goed gekozen trefwoorden cq. zoektermen ook voor zorgen dat je website goed wordt gevonden via Google, omdat hij voor zoekmachines is geoptimaliseerd. Een professionele website zorgt er dus last but not least voor dat je meer bezoekers op je site krijgt, die ook nog eens eerder geneigd zijn om contact met je op te nemen omdat je online zo’n goede indruk maakt.
Kwaliteit website is maatstaf voor geboden kwaliteit
Veel ondernemers lijken zich niet te realiseren dat een site die ze zelf in elkaar knutselen er meestal uitziet als een armoedig winkeltje in een ontwikkelingsland. Stel dat Telfort besluit zijn producten alleen nog via marktkramen te verkopen. Blijven ze dan evenveel producten verkopen als in hun voorheen aantrekkelijk en overzichtelijk ingerichte winkels? Nee, want die kramen wekken geen vertrouwen en daarom wordt er getwijfeld aan de geboden kwaliteit. Bovendien: het oog wil ook wat. Iets vergelijkbaars geldt voor teksten. Zelfs een tekst zónder taal-, grammatica- en stijlfouten (en in door ondernemers zelf geschreven teksten kom ik bijna altijd wel dat soort fouten tegen) is lang niet altijd een begrijpelijke, makkelijk leesbare en overtuigende tekst. Een familielid dat goed is in taal je webteksten laten schrijven, of een kennis die handig is met de computer een website laten bouwen, is eigenlijk hetzelfde als een vriend die kampioen legpuzzels maken is nieuwe dakpannen op je huis laten leggen. Een professionele website zorgt ervoor dat mensen je expertise makkelijker herkennen en voorkomt dat klanten afhaken nog voordat ze kennis met je hebben gemaakt. Een kwalitatief goede website straalt uit dat het met de door jou aangeboden diensten ook wel goed zit.
Iedere euro die je investeert in je website verdien je terug
Het is waar; je kunt iedere euro maar één keer uitgeven, maar iedere euro die je investeert in je website verdien je dubbel en dwars terug. Zeker gezien het feit dat een professioneel ontworpen website meestal minimaal vijf jaar meegaat. Sterker nog, mij levert mijn website meer dan dubbel zoveel op als de investering. Bij bijna de helft van mijn huidige klanten ben ik uitgenodigd voor een eerste gesprek, omdat mijn website – die ze hadden gevonden via Google of LinkedIn – een professionele indruk had gewekt. Afgelopen jaar had ik zelfs tweederde van mijn omzet te danken aan klanten die na het vinden en bekijken van mijn site een kennismakingsafspraak maakten. Zeker ondernemers die niet van koude acquisitie houden en/of niet goed zijn in netwerken, kunnen toch genoeg klanten vinden als ze investeren in een professionele website.
Waarom stemmen ondernemers hun kleding wel af op de netwerkbijeenkomst of het acquisitiegesprek waar ze naartoe gaan, maar vergeten veel ondernemers hun website netjes aan te kleden? Ik herhaal het nog maar eens: een professionele uitstraling wekt meteen vertrouwen, ook online. Zorg er dus voor dat je je onderscheidt als ondernemer en investeer in een professionele website, dan word je beter gevonden, maak je meer indruk en sta je meteen met 1-0 voor op je concurrenten.