Redactiepalet geeft kleur en textuur aan bladen, boeken en websites
Aanbevelingen jubileumboeken en jubileummagazines
‘Het jubileummagazine heeft ons, ook internationaal, feedback en aanzien opgeleverd’
Hans van Waveren, managing director
“Wij wilden het veertigjarige bestaan van ons consultancybureau opluisteren met een jubileummagazine. Een magazine en geen jubileumboek, want “niemand” zit te wachten op een evaluatie van het verleden, terwijl “iedereen” interesse heeft in het heden en de toekomst. Omdat we zelf geen communicatieafdeling hebben, wilden we dit uitbesteden. Muriël was vanwege haar ruime ervaring met het maken van bladen en boeken de juiste partij hiervoor, ook omdat ze kennis heeft van het logistieke jargon van ons vakgebied.
Wat ons aansprak was dat ze met een template voor de briefings voor de artikelen kwam. Aan de hand daarvan konden wij makkelijker bepalen wie we waarover aan het woord wilden laten. We hebben gekozen om vooral onze klanten te laten vertellen over ontwikkelingen in hun branches en vakgebieden. In kaderstukken belichtten we kort onze rol bij bepaalde vraagstukken. Het grootste deel van die artikelen schreef Muriël zelf, op basis van interviews die we bij onze klanten afnamen. Ze weet snel tot de kern van de zaak te komen en schrijft dit soepel op, wat vlot leesbare teksten oplevert.
Verder kwam Muriël met een goed plan van aanpak en een realistisch overzicht van de budgettering, wat ons meteen vertrouwen gaf. Al snel bleek dat ook de planning en organisatie bij haar in goede handen waren. Ze is een stevige dame die doorpakt en ook ons als vierkoppige directie ondanks onze drukke werkzaamheden bij de les en aan deadlines hield. Ze werkt niet alleen ideeën uit, maar komt eveneens met eigen inbreng en gaf ons snelle en zinvolle feedback. De door Muriël aangedragen fotografen, illustrator, vormgever en drukker leverden ook uitstekend werk. Twee van de vier directieleden hadden twijfels of we de opdracht niet bij een bureau in plaats van bij een zzp’er moesten neerleggen, maar door Muriëls uitgebreide netwerk van professionals die ruim inzetbaar waren, verdwenen die twijfels als sneeuw voor de zon.
We hebben het Engelstalige jubileummagazine gepresenteerd op een feestelijk jubileumcongres. Het doel was tweeledig. Voor de markt: kabaal met diepgang, reuring, niveau, feest! Voor ons personeel: dit zijn we, duw in de rug ten aanzien van het zelfvertrouwen, feest! De reacties op het jubileummagazine zijn zeer positief. Iedereen spreekt van een magazine van niveau, en dat was precies onze doelstelling. Met dit magazine laten we zien dat Districon ergens voor staat, dat we onze slogan ‘Mastering flow’ waarmaken. Het heeft ons, ook internationaal, feedback en aanzien opgeleverd en is vanwege de actuele en toekomstgerichte inhoud en de frisse uitstraling (met allure!) meerdere jaren inzetbaar.”
‘Jubileumboek brengt ons bij potentiële klanten binnen’
Robert van Houten
algemeen directeur wasserij Newasco Van Houten
“Wij wilden een historische samenvatting ter gelegenheid van ons 225-jarig bestaan. Er zijn veel foto’s, archieven en herinneringen die ongebruikt liggen maar de moeite waard om te laten zien. Dit waren de redenen om een jubileumboek samen te stellen. Vervolgens komt dan de vraag: hoe pak je dat aan? Omdat we allemaal druk zijn met de dagelijkse gang van zaken, wisten we al snel dat we hier een professioneel iemand bij moesten halen. Iemand die iets dergelijks al meer had gedaan.
De offerte was redelijk helder, hoewel we natuurlijk niet precies wisten hoeveel pagina’s het uiteindelijk gingen worden. Dat Muriël zelf een groot deel van het werk deed (interviews, teksten, uitzoekwerk archief) en bij het hele traject ook de juiste partners kon vinden en die aansturen (vormgever, fotograaf, drukkerij) was een pluspunt voor ons. We hoefden daar dus niet zelf achteraan. Muriël regisseerde het prima, met een draaiboek voor de fotograaf en een planning voor de interviews en volgorde van acties. Ook als het ons soms niet goed uit kwam, regelde ze daar iets omheen. Ze was ook bereid om te luisteren naar hoe wij het wilden. Dat was fijn.
We zijn tevreden met het resultaat. Het jubileumboek ziet er goed uit qua kwaliteit en uitstraling. We krijgen leuke reacties, eigenlijk alleen maar positief. We hebben het onder andere onder klanten verspreid, tot op ‘huiskamerniveau’ binnen verpleeginstellingen. Ook hebben we het persoonlijk langsgebracht bij veel klanten en hierdoor de kans gehad om bij de hoogst geplaatste personen binnen die organisaties (de bestuurders van zorgorganisaties) aan tafel te komen voor een kopje koffie. Dat is goed, want dan weten die mensen ook met wie ze zaken doen, en dat schept vertrouwen. Ook bij oud-relaties en bij niet-gewonnen acquisitietrajecten brengen wij het jubileumboek en dat wordt erg gewaardeerd, waardoor we ook daar weer in gesprek komen. Verder heeft zelfs de plaatselijke boekhandel een aantal exemplaren verkocht. Tot slot is de familie helemaal trots op het familiebedrijf en zijn we zelf ook blij dat we iets moois hebben achtergelaten voor de volgende generaties.
We wilden het jubileumboek op gepaste wijze presenteren en hebben daarom een boekpresentatie georganiseerd voor klanten, relaties, medewerkers, familie en andere belangstellenden. Die was druk bezocht. Ook hebben we persberichten uitgestuurd. Dat leverde veel aandacht op: een filmpje en een artikel op de site van RTV Noord-Holland, een interview voor BNR Nieuwsradio en een krantenartikel in De Telegraaf.
Een tip voor andere bedrijven die een jubileumboek willen laten maken, zou kunnen zijn dat er best veel tijd in gaat zitten. Vooral het controleren, nalezen, nog een keer controleren en nog een keer nalezen is best wel tijdrovend, maar noodzakelijk. En dat is dus niet het grootste deel van het werk; dat andere deel moet je dus ook niet zelf willen doen. Huur iemand in. Muriël is in staat om dit van begin tot eind, hands-on te verzorgen, dus een goede keus.”
Harry van Houten, oud-directeur:
“Ik kan niet anders zeggen dat ik het een boeiend en goed geschreven jubileumboek vind. Leuke reacties hoor ik van iedereen die het heeft gelezen. Hulde hiervoor, Muriël, goed gedaan. Ik heb vanaf een afstand gezien dat je er hard aan hebt gewerkt om dit resultaat te bereiken. Interviews met vele medewerkers, foto’s uit het verleden en heden, en dan het vormgeven van het geheel. Je kunt er trots op zijn.”
Opdracht: jubileumboek maken
Klant: liefdadigheidsvereniging ANEAS
Onderzoek, teksten, beeldredactie, coördinatie vormgeving en drukwerk
Marcel Michelson, journalist & projectbegeleider boek:
“We twijfelden aan het begin over op welk niveau het boekje zou moeten worden geschreven. We wilden geen scriptie van een historica maar ook geen Telegraaf-artikeltje, we zochten iets pseudo-wetenschappelijk, toegankelijk en met diepgang. Muriël kwam met eigen ideeën. In de eerste opzet bleek haar schrijfwijze en de inhoud aan onze verwachting te voldoen. Ik heb het meeste gehad aan regelmatige opgaven van wat was gedaan, wat nog moest worden gedaan en wat de opties waren. Uiteindelijk kwam er een degelijke tekst, op lengte, met mooie vormgeving, op tijd en binnen budget.”
Menno Nijdam, opdrachtgever namens ANEAS:
“Alleen maar positieve reacties gehad. Nogmaals dank voor alle moeite en de prettige samenwerking.”
Pim de Roos
vertegenwoordiger & voorzitter Sociale Commissie ANEAS:
“Door het bestuur en de leden die ik ontmoet heb, is het boekje als een waardevolle “biografie” ontvangen dat overzichtelijk en gemakkelijk te lezen is en tevens rijk geïllustreerd.”